10 augusti 2016

Tygdesign med solkraft

Jag testade nyligen för första gången Jacquards Solarfast, som är textilfärg som framkallas genom exponering för solljus, och efter att jag publicerade en bild av slutresultatet på Instagram fick jag några frågor om processen och tänke att jag skulle skriva ett blogginlägg om vad jag gjorde.

Solarfast är ett ljuskänsligt färgmedel, vilket innebär att färgen framkallas när den utsätts för UV-ljus. Du målar ämnet på tyg eller papper, sätter till något som blockerar solljuset i vissa partier och sätter sedan alltihop i solen cirka 10 minuter. Under den tiden reagerar de oskyddade områdena med ljuset så att färgen framkallas, medan de partier som är i skugga förblir mer eller mindre oförändrade beroende på hur kompakt skyddet är.

Du kan använda föremål och växter som skydd, men jag var intresserad av mönster jag ritat själv och använde bara OH-film som skydd. På en film gjorde jag en utskrift av en av mina teckningar med min bläckskrivare - eller rättare sagt gjorde jag två utskrifter som jag kombinerade för att få de mörka områdena mera kompakta. Originalet var en linjeteckning som jag hade skannat in och fyllt med ett verktyg i mitt bildediteringsprogram.


På en annan OH-film ritade jag ett mönster med en svart Posca markerpenna. Jag är säker på att andra märken också fungerar, men det är viktigt att bläcket är mycket kompakt så att ljuset inte tränger igenom det.


På den sista OH-filmen målade jag samma mönster med svart gesso och en pensel.


Enligt tillverkarens instruktioner måste färgmedlet vara vått för att det ska fungera, men om det är för vått under en OH-film finns det risk för att det bildas kondensation, vilket stör processen. Detta är exakt vad som hände med mina tryck. Eftersom jag aldrig hade använt medlet tidigare var det omöjligt att veta vad som var för vått, så jag bekymrade mig inte alltför mycket om saken. Medan trycken framkallades kunde jag se att det bildades kondensation under filmen, och hur detta kunde blockera ljuset på vissa ställen. Men jag kunde också se att det här inte skulle vara ett så stort bekymmer för mig, för resultatet var en vackert melerad effekt i en rostbrun färg. Om du tittar noggrant på bilderna av trycken kan du se bruna (inte helt utvecklade) fält bland de svarta (helt utvecklade fälten). Detta är resultatet av kondens på insidan av filmen. Här är bilder av de färdiga trycken tillsammans med schablonerna.




Jag gillade verkligen den här processen: den är enkel, snabb och har massor av potential. Tänk vad du kan göra med fotografier och skannade bilder av handskriven text och teckningar! Färgämnet är klart att använda direkt (inga giftiga pulver att blanda) och det finns i flera olika färger. Jag är rätt säker att det här är en produkt jag kommer att återvända till för det finns så mycket mer att utforska!

Tack för besöket och ha en skön stund i solen med dina tygtryck!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar