19 december 2015

Julkul med papperstyg

Ett av många material som jag gillar att arbeta med är vad jag kallar "papperstyg". Det är inte papper och inte tyg, utan en kombination av bådadera. Grundtekniken är rätt så enkel: du blöter ner en bit bomullstyg med utspätt PVA-lim och limmar sedan fast papper på det. Tunnare papper fungerar bäst och jag gillar att kombinera papper jag har köpt eller hittat med papper jag har dekorerat själv.
Innan du börjar limma är det bäst att förbereda alla papper, för det är en ganska kladdig teknik och det är svårt att riva papper med klibbiga fingrar. Det svåraste med tekniken är att vänta tills allt har torkat...


När papperstyget är torrt och klart att användas är det ganska styvt: lite som kartong, lite som konstläder eller plast och lite som björknäver. Det är starkare än papper och du kan sy i det både för hand och med symaskinen.

När jag började med att tillverka papperstyg använde jag det främst till korttillverkning, men med tiden har jag hittat på alla möjliga andra tillämpningar. Den här gången utmanade jag mig själv att använda det till juldekorationer. Det blev allt från julgransprydnader till en lykta och små festliga vimplar.


Hoppa över till den engelska versionen så får du se mera bilder.

Allt det här kan naturligtvis också göras i papper eller kartong, men jag tycker att det är roligare att göra det med ett unikt material som jag har tillverkat själv. Hoppas att du blev inspirerad!
Tack för besöket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar