10 november 2015

Underbara ljus

Jag är så otroligt glad över att få berätta att min senaste konstkvilt , Ex tenebris lux (”från mörker kommer ljus”), vann första pris i den moderna serien i Finn Quilts (Finlands nationella kviltförening) nationella kvilttävling i höst. Temat var ”Ihana valo” (”underbara ljus”) – ett ämne som är ständigt aktuellt när man bor så här långt norrut. Antingen har vi ljus i överflöd under sommaren eller knappt något alls under vintern. När ljuset återvänder tidigt om våren återvänder livet på många sätt. Det är inte bara naturen som vaknar utan också själen. Sinnets dammiga vintergardiner dras undan och ljuset flödar in. Hoppet vaknar. Energinivån stiger. Ögonen öppnas till en ny värld i färg.


Det här är första gången jag har deltagit i en tävling med en domarjury, och fastän jag deltog med det seriösa målet att göra mitt bästa för att vinna ett pris, vågade jag inte hoppas att det faktiskt skulle gå så bra. Jag kände mig överväldigad, överlycklig och tacksam när jag fick nyheten om domarnas val. Jag lade ner mycket arbete (blod, svett och tårar – inte bara bildligt, utan också bokstavligen) på den här kvilten.

En liten pennteckning som jag gjorde för snart två år sedan, när vintern gick mot sitt slut (likaså en mental vinter), var inspirationen. En bra orsak att föra konstdagbok! Jag utvecklade den svartvita originalskissen ganska mycket genom att ändra vinkeln på huvudet och dra ut halsen för att betona sättet på vilket kvinnan sträcker sig mot ljuset som en blomma som sträcker sig mot solen. Jag gjorde henne också blond för att kontrastera mörker och ljus över hela kvilten.

Gå in på den engelska versionen av bloggen här, så får du se flera bilder av kvilten och skissen som inspirerade mig. Jag kommer att beskriva arbetsprocessen närmare i nästa blogginlägg. Jag tillverkade själv alla tyger genom att färga, måla och trycka bomullstyg och silkesorganza, så det blir för mycket information för ett inlägg. Det här är mängden broderitråd som jag använde till kvilten:


Jag har alltså en omfattande samling broderitråd som jag har byggt upp under årens lopp. Det är så roligt att kunna hälla ut allt på golvet och välja ut den regnbåge av trådar som behövs för ett aktuellt projekt. Jag sätter mycket tid på att välja ut vilka färger som är exakt rätt, eller åtminstone så nära som möjligt. Den här besattheten av färger och omåttliga mängder hobbymaterial i regnbågens alla färger har kallats ”rainbowitis” – regnbågssjuka. (Jag lärde mig ordet av den australiska konstnären och läraren Jane Davenport.)

Tack för besöket och kom snart på nytt, om du vill veta hur jag bar mig åt med kvilten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar