24 november 2015

Underbara ljus - Tillverkning av bakgrunden

För två veckor sedan lovade jag att jag skulle återkomma med flera processbilder av hur jag tillverkade min prisbelönta kvilt Ex Tenebris Lux. Jag insåg att det är en ganska lång process att beskriva, så jag har delat upp den i två delar. Det här är den första delen och den handlar om hur jag tillverkade bakgrundstyget.

Jag nämnde tidigare att min inspiration för kvilten kom från en sida i en av mina konstdagböcker. Om du minns bilden, minns du kanske också att den hade en asiatisk stämning. Om du har följt mig regelbundet har du säkert märkt att jag har varit inspirerad av japansk design de senaste två, tre åren.

Det är två områden av japansk design som särskilt inspirerar mig: shibori-färgning och sashiko-broderi. I den här kvilten vände jag mig till sashiko för inspiration när jag behövde något som skulle skapa en intressant bakgrund. Jag hittade ett sashikomönster som kallas maru shippo och som innehåller cirklar. Mönstret associerar därför till solen, i och med att cirkeln är en japansk symbol för solen. Jag kände att detta var perfekt för min kvilt och började med att tillverka en maru shippo-stämpel och -schablon för bakgrunden. Hoppa över till den engelska versionen av bloggen för bilder!

Orsaken till att jag tillverkade både en stämpel och en schablon var att jag ville föra en dialog mellan ljus och mörker och mellan positiva och negativa tryck. Med andra ord: min palett av valmöjligheter när jag skulle skapa textur i bakgrunden var att trycka med en färg som var ljusare eller mörkare än bastyget och med ett redskap som gjorde ett positivt avtryck (stämpeln: motivet har en avvikande färg) eller ett negativt (schablonen: bakgrunden har en avvikande färg). Jag använde textilfärg av både tjock och tunn konsistens. Tjock färg för tryck och tunn färg för att spreja med. Den färdiga bakgrunden såg ut så här:


Innan jag tryckte på bakgrundstyget grundmålade jag det dock först vått i vått med silkesfärg och jag använde en träram för att spänna upp tyget i det skedet. Flera detaljbilder finns på den engelska sidan. Min tanke med bakgrunden är att den har fyra huvudsakliga områden: skugga, ljus och två områden där mörkret övergår i ljus och ljuset besegrar mörkret.

Så det var lite information om bakgrundslagret. Nästa gång ska jag berätta mera om hur jag målade ansiktet och om kviltningen.

Tack för att du är intresserad! Vi ses snart igen!


1 kommentar: