18 oktober 2015

Underbara shibori

En av de saker som är trevliga med att ha en blogg är att man kan gå tillbaka i tiden och se vad man gjorde för flera år sedan, och se vilka framsteg man har gjort! Före 2011 hade jag aldrig ens hört talas om shibori: "knytbatik" hade jag testat några gånger och tyckt var kul. Sedan - pang! - upptäckte jag shibori genom Qulting Arts Magazine och blev förälskad. Men tyvärr var kärleken inte genast besvarad och mina första experiment med sydd shibori blev nesliga misslyckanden. Inte på grund av mina stygn, utan på grund av färgmedlet. Fast det var nånting som jag inte förstod förrän två år senare, 2013, då jag äntligen lyckades knäcka koden för hur jag skulle göra med Emo Tuotantos kallvattenreaktivfärg för att få den att fungera på det sätt som jag ville. Det enda jag behövde göra var att hålla färgen lite varmare än tidigare och plötsligt fungerade allt som det skulle. I fjol färgade jag några riktigt lyckade tygprover med sydd shibori, men det blev aldrig av att jag bloggade om dem. Under de senaste veckorna har jag gjort nya djupdykningar in i shiborifärgningens spännande värld och har testat reservage med klämmor och figurer av akryl (plexiglas), skyddsplast, och olika former av virande och vikande. Hoppa över till den engelska versionen av bloggen så får du se mera bilder!


Tack för besöket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar